Friday, May 25, 2012

MENDEKATI PENGAJIAN SENI VISUAL DAN KREATIF.




Kepada pelajar-pelajar F1 DAN F2,

Waktu waktu yang anda jalani untuk belajar disini diharapkan akan merupakan salah satu perkara yang paling mengujakan, indah dan terhebat dalam hidup anda . Suatu pengalaman yang bukan saja mempersiapkan anda untuk kerjaya yang anda pilih, tetapi juga merupakan proses belajar untuk sepanjang hidup anda.Melalui pengalaman dan artikel-artikel yg saya baca dan petik disini, dialih bahasa untuk tatapan anda semua.

Pengalaman belajar di Universiti sangat berbeza dari pengalaman belajar yang anda dapati semasa dialam persekolahan.Belajar di universiti merupakan tanggung jawab bersama antara anda dan Pensyarah-pensyarah  anda. Pensyarah bermatlamat untuk  memberi anda bimbingan dan sumber-sumber ilmu untuk anda memulakan eksplorasi  anda dalam industri seni kreatif seni dan teknologi rekabentuk, tetapi sebahagian besar eksplorasi ini perlu dilakukan oleh anda sendiri. Sebagai pengajar kami tentunya akan sedia menunjukkan jalan dan memberi peta jalan yang penting untuk perjalanan pendidikan anda.

Sebagai pengajar kami tidak memiliki semua jawabannya. Kadangkala soalan soalan yang baik  adalah tersangat  penting,kerana belajar di Universiti adalah mengenai menguji idea-idea dan berbagai  teori-teori seni. Banyak cara belajar itu dilakukan melalui diskusi,kritikan,apresiasi,manifestasi dan perdebatan, anda diwajibkan menghadiri dewan kuliah, dalam mana anda akan diharuskan duduk dan mendengar dengan baik dan membuat catatan, anda juga wajib menghadiri kelas kelas tutorial dan di studio atau workshop yang lebih kecil.

Acara-acara mengkritik biasanya diadakan dalam mana anda diminta berhujah,berdiskusi dan berkongsi maklumat dan pengetahuan  dengan peserta-peserta lain. Anda mungkin tidak selalu setuju dengan apa yang dikatakan pengajar,pensyarah atau teman-teman sekuliah anda, tetapi sangatlah penting bagi semua pelajar untuk berkongsi ilmu pengetahuan dan idea untuk memperkayakan majlis kritikan dan diskusi. Tutorial dan kelas di studio itu juga merupakan tempat anda mengajukan pertanyaan. Jika anda buntu dan bingung mengenai masalah yang berkenaan dengan mata pelajaran anda diharap  anda dapat bertanyakan kepada pensyarah  atau tutor untuk menjelaskannya kepada anda.

Percayalah, pengajar-pengajar anda semuanya sangat berpengalaman dan berpengetahuan dalam bidang mereka, tetapi mereka tentu tidak ingin hanya sekadar memindahkan pengetahuan mereka ke dalam kepala anda, seakan-akan anda itu hanyalah  tong-tong  yang kosong. Tetapi mereka ingin membantu anda mengembangkan idea-idea  dan pengetahuan yang sudah anda miliki.

Ada berbagai nilai- nilai penting  yang mendasari pengalaman belajar anda di fakulti seni ini. Yang pertama, dan barangkali nilai yang terpenting, adalah critical enquiry (rasa ingin tahu yang bersifat kritis). Critical enquiry mewajibkan anda untuk secara aktif, kemas dan cerdas bersoal jawab dengan pengalaman belajar anda; ini berarti anda harus mengajukan pertanyaan, menjelajah, bersikap selalu ingin tahu dan mengambil inisiatif untuk menemukan sebanyak mungkin mengenai topik-topik dan idea-idea yang anda temui dalam kelas anda.


Tindakan-tindakan yang bertanggung jawab dan berkesinambungan secara lingkungan juga amat  penting. Sejauh mungkin, tanpa mengurangi pengalaman belajar anda,  anda diharap dapat sentiasa mempraktikkan  seni atau rekaan dengan cara-cara yang sesuai dalam kehidupan anda dan dengan alam persekitaran semasa. Contohnya, seperti memilih komunikasi elektronik daripada menulis  surat yang dicetak kerana penjimatan kertas dan kesan pembakaran terbuka terhadap alam sekitar.

Cultural sensitivity (kepekaan budaya) juga sangat penting , anda dikira sangat beruntung kerana staf dan siswa siswi rakan anda  berasal dari berbagai bangsa. Penting sekali bahwa perbedaan budaya diterima dan dihargai dan bahwa kita mengambil faedah dari kesempatan-kesempatan untuk belajar dari satu sama lain. Kadang-kadang pelajar dari berbagai budaya dengan cara berkomunikasinya berbeza beza,ada yang  perlahan-lahan sambil mereka mencari kata-kata yang tepat dan sesuai dalam bahasa yang masih asing; bersabarlah dengan perbezaan ini dan biarkan mereka berkomunikasi dengan cara yang selesa bagi mereka. Praktikkan mendengar dengan baik, selain berbicara secara jelas tapi produktif. Jika komunikasinya kurang jelas, minta penjelasan secara hormat.

Belajar seni meliputi sejumlah kegiatan-kegiatan untuk memecahkan persoalan; seperti menulis karangan yang  terperinci dan yang difikirkan secara dalam setelah melakukan penyelidikan yang saksama, atau membuat respons yang sesuai atas tugasan  yang kompleks atau menyampaikan gambaran yang anda lihat di depan anda untuk menjadi gambaran yang menyakinkan di atas kertas atau di layar skrin.

Tugas kami, sebagai pengajar anda dalam belajar, adalah untuk memastikan bahwa anda mengembangkan kemampuan dan pengetahuan dalam membuat pendekatan yang efektif terhadap persoalan-persoalan dan mengidentifikasi cara-cara yang anda dapat secara kreatif, imajinatif, inovatif dan sesuai dalam memecahkan berbagai persoalan . Ini adalah komitmen anda dalam mempersiapkan diri anda untuk proses belajar sepanjang hidup.Kebanyakan dari proses belajar anda akan dilakukan secara individu selagi anda bekerja menyelesaikan tugas yang diberikan, tapi anda juga dianjurkan untuk belajar bersama dan menghormati satu sama lain dalam pengajian  anda. Banyak ide kreatif dikembangkan melalui ‘brain-storming’ atau pertukaran fikiran dan diskusi dengan kawan-kawan sesama mahasiswa, jadi ambillah faedah dari setiap kesempatan untuk bekerja bersama-sama dengan baik.


Waktu yang anda akan lewati bersama kawan kawan anda akan merupakan waktu yang penuh makna dan sangat indah untuk dikenangi. Kadang-kadang, ketika tugasan tugasan projek terakhir sudah  diserahkan, mungkin anda akan merasa kepuasan atau mungkin juga satu kekesalan.........

Friday, May 18, 2012

AIR DICINCANG TAKKAN PUTUS - NUKILAN SEORANG TEMAN SEPERJUANGAN -HASNUL JAMAL.


                       AIR DICINCANG TAKKAN PUTUS.

 


                                      Mohd Noor Mahmud, saya dan Taufik, gambar terbaru, 2012.

                                                  Mohd Noor, saya dan Taufik, 2009.



                       Mohd Noor, saya, Taufik dan Fauzin, di markas Centerstage Performing Art, 
                                                           Bangsar, tahun 1989.

 Beberapa minggu sudah, saya ke Kelantan untuk menilai program yang ditawarkan oleh  Fakulti Teknologi Kreatif dan Warisan, Universiti Malaysia Kelantan. Selain 'berkebun akademik', tak dilupakan ziarah kebun silaturrahim. 
Saya singgah ke kedai fotostat Taufik Abdullah, rakan lama yang sama-sama menuntut di UiTM dari 1984 hingga 1988. Taufik dan saya ada ikatan kuantum yang tinggi, walaupun dipisahkan oleh Banjaran Titiwangsa. Macam air, cincang tak putus. Ikatan saya dan Taufik lebih molek ditamsilkan dengan udara, langsung tak boleh cincang.

                                             Sewaktu berkembara ke Melaka, sekitar 1987

                        Singgah di Lapangan Terbang Singapura, sambil main piano, 1987.


Semasa di UiTM, Taufik lebih dikenali (dan sesekali diperli) oleh rakan-rakan sebagai seorang 'pemikir'. Gitupun, pemikiran Taufik bukanlah setakat teori je. Dia pernah menang anugerah kecil untuk Bakat Muda Sezaman, kalau tak silap tahun 1988.

Karyanya siri "Manukan" menggabungkan kedua-dua teknik dan pengkaryaan seni arca dan seni cetaskan. Ada sebuah karya dalam siri itu yang dijudulkan, "Sculpture Print Am I?". Karya ini pada saya sangat menarik, kerana ia menandakan pendekatan bersifat convergence atau penyatuan dalam berkarya.  Ia juga meninggalkan impak yang besar dalam diri saya juga.

Taufik ketika itu sudah berani mempersoal pandangan terpisah-pisah tentang amalan pengkaryaan seni halus yang didogmakan di institusi-institusi seni (catan, cetakan, arca, lukisan dalam silo masing-masing). Taufik membawa paradigma 'penyatuan' atau convergence' yang lebih lestari dan kreatif.

Kini convergence dah jadi cogan lazim dalam amalan pengkaryaan dan juga akademik.  Proses pengkaryaan seni halus dalam dunia pengkaryaan sebenar tidak lagi melihat amalan pengkaryaan dalam silo atau kepompong bidang-bidang kecil semata-mata, tetapi dalam satu kesatuan idea yang dizahirkan menerusi gabungan pelbagai metodologi studio, tak kiralah seni cetak ke, catan ke, arca ke atau lukisan. Cincang macam mana pun (memberi label atau jenama bidang seni studio), ia tetap sebuah karya Taufik Abdullah.

Bunyi judulnya seperti sebuah karya yang terpaksa bertanya, dia arca atau cetakan? Judul ini timbul dari episod kisah benar, apabila Taufik menyerahkan karya yang sama sebagai hasil tugasan untuk kedua-dua kursus seni cetak dan seni arca. Ia menimbulkan polemik dan kontroversi kecil dikalangan beberapa pensyarah, yang memaksa Taufik untuk membuat keputusan sama ada karya (atau tugasan) nya itu akan ditabal sebagai sebuah arca atau cetakan. Episod ini meninggalkan kesan mendalam pada diri Taufik hingga terhasilnya karya begitu. Malah, karya ini juga diulas oleh Piyadasa.

Mungkin Taufik tidak mengetahuinya, namun kesan dari karyanya itu saya bawa hingga saya bertugas di Fakulti Seni Gunaan dan Kreatif (FSGK), Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS). Sebagai salah seorang dari pensyarah perintis, selain dari Fauzan Omar, Zulkarnain Zainal Abidin, Wan Jamarul Imran dan Rashidah Salam,  kami mengolah pendekatan pembelajaran studio yang bersifat convergence atau penyatuan apabila merangka kurikulum baru untuk program Seni Paduan (kami tidak gunakan istilah Seni Halus)(1994-2000).

Malah, adiguru kami Fauzan Omar sendiri, mengolah kursus studio bernama 'Expanded Media' (Media Lanjutan) yang mengambil pendekatan 'eksperimental' terhadap penerokaan bahan berkarya. Walaupun Taufik yang amat merendah diri itu kini memencil diri di satu ceruk kecil di Kota Bharu, Kelantan, kesan tinggalannya dalam diri beberapa watak (termasuk saya), adalah besar.  

Taufik juga merupakan sparring (rakan bertinju fikiran) saya. Pandangannya tajam, mungkin sebab dia rajin membaca. Tapi Taufik ni sering melontarkan fikirannya menerusi kata-kata yang puitis. Semuanya hadir dari getaran Taufik yang pada saya, adalah romantis. Sebab tulah, selain dari sparring dalam berwacana, Taufik juga rakan penulis lirik untuk lagu-lagu yang saya cipta semasa di UiTM. Selain dari rakan-rakan di Jabatan Seni Halus ketika itu, dia antara yang paling suka layan minat saya mencipta lagu-lagu puisi. Ada antaranya saya nyanyikan dalam beberapa acara semasa di UiTM. Namun, mencipta lagu tidak saya jadikan karier kerana saya alah dengan dunia glamor bintang-bintang.

Setelah bergraduat (1988), saya dan Taufik mengusahakan perniagaan rekabentuk yang kami namakan, NNT (Nul and Taufik). Bunyinya macam bom, mungkin sebab memang kami berangan meninggalkan kesan persis bom, yakni bom minda, bom idea. Kami sempat buat beberapa projek kecil, termasuklah rekabentuk set untuk teater. Satu daripadanya untuk teater "Cindai". Itupun Pak Mail (Allahyarham Ismail Zain) yang bukakan jalan, kerana set untuk "Cindai" dicipta oleh Pak Mail sendiri dengan komputer Macintoshnya (waktu tu, itulah yang paling canggih). Penulis dan pengarah teater tersebut, Nordin Hassan, teman baik Pak Mail.

Saya dan Taufik terpaksa memukat seorang rakan sekuliah di Jabatan Seni Halus di UiTM, Fauzin Mustaffa menolong kami. Fauzin ni memang terkenal dengan bakat 'mengandam'nya, yang amat diperlukan dalam kerja-kerja set kami. Jadilah kami three musketeers atau laksmana Do Re Mi.

Kami menyewa sebuah rumah di Bukit Damansara, bersama-sama dengan kakak saya, Salmah (Kak Sal) dan suaminya, Abang Hanafi. Untuk studio, kami disedekahkan ruang kecil di tepi rumah Kak Yong (kakak saya juga) dan Abang Taha, yang hanya di belakang rumah sewa kami.

Waktu tu daif, banyak episod yang boleh diadaptasikan menjadi babak-babak dalam filem hindustan atau drama air mata. Ada ketika saya dan Fauzin minum air oren dicampur dengan nasi (ala-ala air bali gitu) untuk lapik perut. Nak pinjam duit dari orang lain atau mak-ayah di kampung, tak mau, nanti tercalar ego jantan pulak.

Dari "Cindai", kami terlibat dengan banyak projek teater dibawah bimbingan Najib Nor dan Normah Nordin, juga Fauziah Nawi (pelakon), Iryanda Mulya (pemuzik) dan Dida (penari). Kami berkerja di bawah payung Centerstage Performing Arts. Sesekali, Pak Mail berkunjung untuk mengusik kami. Kami kutip seberapa banyak ilmu seni persembahan, termasuk ilmu puisi dari Ladin Nuawi yang rajin melepak di markas Centerstage Performing Arts di sebuah banglo di tepi bukit di Bangsar.

Episod di Centerstage sangat banyak mengajar dan mendewasakan saya (juga Taufik dan Fauzin). Jika ada projek, kami terpaksa tidur berbantalkan lengan dan bertilamkan lantai kosong. Sewaktu bulan puasa, kami jadi pelanggan tetap dan tegar majlis buka puasa di Masjid Bangsar. Bangsar ketika itu belum jadi LA, London atau New York lagi, masih bandar Malaysia.


Dari situ (Centerstage) juga kami membentuk benih "4 Persepsi" sebuah pameran yang diiringi oleh pelbagai projek pengisian yang lain. Itupun setelah jenuh menjalani regimen latihan yang perit dari Normah Nordin dan Najib Nor. Kami jemput pula seorang lagi rakan di UiTM, Mohd Noor Mahmud, yang ketika itu sibuk menjadi buruh bangla untuk sifu Fauzan Omar di Shah Alam.

Cerita "4 Persepsi" perlu buat dalam blog entry yang lain.

Selepas "4 Persepsi" (1989) kami berpecah ikut haluan masing-masing. Fauzin ke TV3, berbekalkan hasil kerja buat set. Taufik ke Jepun hingga fasih berbahasa Jepun. Mohd Noor masih taat dengan Fauzan Omar. Saya terbang melanjutkan pelajaran ke USA.

Namun semasa di USA, Taufik dihantar bekerja oleh syarikat Jepunnya ke Mexico, dekat sempadan USA. Lama juga dia di Mexico hingga fasih pula berbahasa Sepanyol. Mungkin terlebih fasih dan bijak bermain kata-kata puitis romantis dalam bahasa Sepanyol, dia terpikat (atau berjaya memikat) hati seorang dara Mexico untuk jadi buah hati dan seterusnya isterinya.














 


Sebelum itu, dua kali Taufik mengagahkan diri untuk datang berjumpa saya di USA. Sekali di Illinois semasa saya sedang berusaha mendapat segulung ijazah sarjana muda Seni Halus, dan sekali di Troy, New York semasa saya sedang mengusahakan sarjana. Kesanggupan Taufik bertandang untuk berjumpa saya dan isteri, Rozana, kami kenang sampai akhir hayat kami.


Setelah lama di Mexico, Taufik berhijrah kembali untuk menyambung tugasnya dengan syarikat yang sama di Kelantan pula. Isterinya dibawa berhijrah sekali. Mereka kini dikurniakan dua orang cahaya-mata.

Lama juga Taufik berkerja dengan syarikat Jepun ini, hingga dah jadi pereka kanan. Ilmunya banyak, terutama sekali yang berkait dengan penghasilan arca seramik. Setelah jemu dan tepu menjadi kuli 'orang asing', Taufik membuat penghijrahan diri dengan membuka perniagaannya sendiri. Kini dia tenang menghasilkan kedai fotostatnya yang kecil (tapi maju) di Kota Bharu, Kelantan, sambil terus menjadi pemikir. Getarannya kini lebih spiritual, seiring dengan perubahan usia. Namun, dari segi jasad, Taufik tetap macam tu juga. Sesekali dia mengajar secara sambilan di UiTM atau di UMK (Universiti Malaysia Kelantan).
Saya rasa tak terbalas usaha Taufik menggagahi perjalan jauh untuk bertemu saya dan isteri semasa dia di Mexico dan kami di USA. Kini, saya di Pulau Pinang, nak gagahkan diri ke Kelantan berjumpa dengan dia pun saya malas. Jika berjumpa pun, untuk masa yang pendek. Rasa bersalah pun ada. Tapi, saya (dan Taufik) terpaksa menerima hakikat keadaan semasa yang kini penuh dengan tanggungjawab yang perlu dipikul, juga KPI (Key Performance Indicator) yang terpaksa dikejar.

Gitupun, segala kesibukan mengejar hABUan mimpi benda, tidak akan memudar atau memutuskan ikatan persaudaraan. Cincanglah dengan segala amanah dan tanggungjawab dunia, mahupun sebarang ideologi, atau corak fikiran, atau cara hidup, atau harta dunia........kasih sayang yang dibina sesama manusia (yang sebenarnya bersaudara secara batin) tetap ADA, kekal.

Begitulah juga dengan seorang sahabat saya yang bernama Taufik Abdullah.


Friday, May 4, 2012

ASAS PENGGUNAAN GEOMETRI DALAM SENI ARABESQUE.


               
                  ASAS  PENGGUNAAN GEOMETRI  DALAM SENI ARABESQUE.
Salah satu ciri utama yang dalam seni Islam yang menjadi identiti  dunia Muslim yang berbeza adalah penggunaan corak-corak geometri. Di aplikasi secara universal pada logam, kayu, seramik, tekstil, permaidani, miniatur sebagai dekorasi atau hiasan senibina dengan kaedah yang dirumuskan dengan jelas dan menggabungkan sistem adaptasi komposisi yang membolehkan kepelbagaian variasi dan inovasi.

Didasarkan daripada asas segi empat, oktagon, segi tiga sama sisi dan heksagon dan penemuan corak yang lebih rumit berdasarkan segi lima, dekagon, dan bahkan heptagon dan nonagon.
Corak geometri membentuk satu daripada tiga jenis rajah dekorasi dalam kesenian Islam yang juga mencakupi kaligrafi dan corak tumbuh-tumbuhan sama ada secara tunggal ataupun digunakan dalam kombinasi dengan rajah penghiasan atau gambaran rajah, corak-corak geometri yang popular berkaitan dengan seni Islam. Rekaan abstrak ini tidak hanya menghiasi permukaan monumen seni bina Islam, tetapi juga berfungsi sebagai elemen hiasan utama pada permukaan yang luas meliputi semua jenis benda.

Geometri telah mencapai kemuncak tinggi didalam dunia Islam yang mana sumber-sumber untuk kedua-dua bentuk dan corak-corak yang rumit sudah ada pada  kalangan orang Greek, Rom, dan Sasanid di Iran. Kesenian Islam disesuaikan dari elemen tradisi klasik, kemudian dilengkapkan dan dihuraikan dalam mereka rangka untuk mencipta bentuk baru dari dekorasi yang menekankan pentingnya kesatuan dalam kepelbagaian dan kepelbagaian dalam kesatuan. Sumbangan ilmuan Islam yang bijaksana dalam bidang matematik, astronomi, dan sains sangat penting untuk penciptaan gaya baru yang unik ini.

Geometri Islam terdiri atau terhasil daripada bentuk-bentuk sederhana seperti bulatan dan segi empat, corak-corak geometri yang digabungkan, diulang, dihubungkan, dan disusun dalam kombinasi lengkap, sehingga menjadi salah satu ciri khas keseniaan dalamIslam. Corak-corak yang kompleks ini tampaknya mewujudkan penolakan dalam mematuhi secara tepat peraturan geometri. Berdasarkan fakta, penghiasan geometri dalam kesenian Islam menunjukkan jumlah yang luar biasa terutama dalam pengulangan dan begitu kompleks. Ia memberi ruang kepada kemungkinan percambahan corak yang hebat dan  dapat disesuaikan atau digabungkan dengan perhiasan jenis lain.Dalam corak abstrak, pengulangan motif,simetrik, corak-corak geometri mempunyai banyak persamaan dengan apa yang disebut sebagai gaya awan larat yang dilihat banyak melibatkan rekaan tumbuhan malah hiasan kaligrafi juga muncul dalam hubungannya dengan corak-corak geometri.

Empat bentuk asas atau "unit pengulangan" rekaan geometri Islam di mana corak yang lebih lengkap dibuat adalah melibatkan daripada asas bulatan dan gabungan bulatan, segi empat atau sisi empat poligon; corak bintang, segi empat dan segitiga yang terlukis dalam sebuah bulatan serta melibatkan pelbagai sisi poligon. Corak-corak kompleks yang ditemui pada banyak benda merangkumi beberapa bentuk dan tatacara yang berbeza, yang membolehkan ianya dimasukkan ke dalam lebih daripada satu kategori.



Contoh-contoh bagi corak-corak geometri yang dianalisis dikumpulkan dalam kategori yang berbeza sesuai dengan sistem pengkadaran yang ditetap bagi unit pengulangan corak yang diberikan. Analisis terperinci akan menunjukkan bagaimana dalam setiap kumpulan corak-corak, unit pengulangan dan grid corak menentukan komposisi mereka adalah dihasilkan oleh manipulasi susunan poligon iaitu segi empat sama, segi tiga sama sisi, segi enam (heksagon) dan seterusnya. Grid-corak yang dihasilkan oleh gabungan titik-titik garis lurus adalah yang dipilih daripada sisi simpang bagi sisi-sisi poligon. Akhirnya, komposisi unit pengulangan corak keseluruhannya tercapai.

Selain itu, modul atau sistem ukuran unit ditunjukkan dalam setiap kes yang menakrifkan dimensi komposisi unit pengulangan. Dari sebuah bulatan ia mungkin dapat menghasilkan beberapa susunan lilitan poligon dengan membahagi jumlah yang diperlukan dan titik-titik pembahagian adalah yang bergabung dengan garis-garis lurus. Langkah pertama pembahagian lilitan berdasarkan 3,4,5 jumlah bahagian atau gandaan akan menentukan grid-corak dan unit pengulangan, sementara jejari atau diameter bulatan boleh diambil sebagai unit ukuran. Oleh itu, geometri boleh dikelompokkan dalam beberapa bahagian berikut:


1. Corak-corak geometri berdasarkan unit pengulangan segi empat sama dan sistem nisbah asas dua ( . Ia termasuk corak-corak yang dihasilkan oleh pembahagian dari sebuah bulatan menjadi 4 atau gandaan 4 bagi jumlah bahagian. Segi empat digunakan sebagai alat dan pengukuran dan kerana itu disebut sistem nisbah asas dua ( (nisbah segi empat kepada menyerong = 1:
2. Corak-corak geometri berdasarkan unit pengulangan segi enam (heksagon) dan sistem nisbah asas tiga ( 3). Ia termasuk corak yang dihasilkan oleh pembahagian dari sebuah bulatan menjadi 6 atau gandaan 6 jumlah bahagian. Segi tiga sama sisi atau segi enam digunakan sebagai alat untuk komposisi dan pengukuran dan ia dipanggil sistem nisbah asas tiga ( (nisbah bagi setengah asas dengan ketinggian segi tiga sama sisi = 1: ).
3. Corak-corak geometri berdasarkan sistem nisbah gandaan heksagon. Ia termasuk dalam kumpulan corak-corak yang dihasilkan oleh gandaan heksagon.
Sebagaimana yang dihuraikan di atas, terdapat beberapa kaedah yang digunakan untuk menghasilkan sesuatu rekaan geometri.

Corak geometri yang dihasilkan dalam rekaan kesenian Islam bermula dengan penggunaan konsep unit pengulangan. Berdasarkan catatan sejarah, tiada laporan yang dapat dijadikan rujukan dalam mengajar tentang teori dalam mereka corak-corak geometri Islam. Namun dalam dunia Islam hari ini, para penukang telah terlibat dalam membuat corak geometri pada kayu, marmar, logam, seramik dan lain-lain yang mana ia menggunakan alat-alat tradisional iaitu kompas dan pembaris. Hakikatnya, kaedah geometri telah diterapkan, dikembangkan dan disempurnakan oleh para penguasa yang tidak diketahui pada masa lalu. Asas atau unit ukuran diambil sebagai jejari. Pembahagian awal sekeliling bulatan menjadi 4,6 atau 5 jumlah bahagian (atau gandaan dari bahagian ini) menentukan sistem kadaran yang digunakan untuk menghasilkan unit pengulangan bagi rekaan tersebut.

Konsep yang kedua adalah konsep segi empat sama dan sistem nisbah asas dua. Melalui konsep ini, ia menyatakan bahawa pengulangan corak telah memberi karakter bagi rekaannya yang mana ia ditentukan oleh heretan garisan grid antara titik yang dibuat oleh sudut penyilangan bagi segi empat sama yang dilukis di dalam bulatan. Bagi melukis segi empat sama di antara bulatan, satu metod geometri diberikan bagi kadar pembahagian setiap kawasan untuk unit pengulangan tersebut. Apabila sesuatu permukaan itu hendak dibuat, salah satu sisinya dibahagikan menjadi beberapa bahagian sesuai dengan jumlah unit pengulangan yang diperlukan. Kawasan tersebut kemudian di isi dengan bulatan dengan diameter yang sama dengan sub-bahagian daripada sisi permukaan yang dibuat.

Konsep yang ketiga pula ialah heksagon dan sistem kadar asas tiga. Rekaan yang ditunjukkan dalam konsep ini berasaskan pada grid lukisan bagi bentuk bintang heksagon. Satu sisi bagi kawasan yang akan dihias dibahagikan dengan menggunakan kompas menjadi beberapa bahagian yang sama dengan unit pengulangan yang dimasukkan dalam rekaan sepanjang sisi ini.

Seluruh kawasan ini kemudiannya dibahagikan oleh bulatan dan heksagon dimasukkan berdekatan setelah kaedah titik digunakan (rajah.1). Ia adalah unit mengulang kerana ia adalah heksagon. Sisi yang sama dengan garis lilitan bulatan grid master dibentuk oleh heretan bintang-bintang heksagon dalam heksagon ini dengan menggabungkan salah satu sudut heksagon yang lain atau di tengah-tengah titik (rajah.2). Sistem bintang heksagon memberikan sebuah metod pembahagian diamenter heksagon dengan nisbah 1:2. Sistem ini juga membahagikan ketinggian heksagon dalam nisbah yang sama iaitu 1:2.



Rajah.1










Rajah.2


Konsep yang keempat pula ialah konsep pentagon dan golden ratio (nisbah emas) (rajah.3). Menurut Euclid, konsep Golden Ratio ini bermaksud sebagai “ekstrim dan nisbah”. Manakala seorang penulis zaman Renaissance berpendapat ia dianggap sebagai “Pengkadaran” dan pada abad kesembilan belas konsep ini dikenali sebagai “Golden Section”. Dalam konsep ini ia membentuk enam corak. Berdasarkan grid master, corak-corak yang terbentuk adalah berbentuk bintang dekagon. Unit pengulangan yang baik adalah menggunakan bentuk segi empat tepat atau rombus tetapi dalam kes terkini adalah lebih mudah dengan menggunakan bentuk segi empat tepat yang berasal dari rombus.






Rajah.3

Konsep geometri kesenian Islam yang seterusnya adalah berdasarkan konsep corak berasaskan gandaan heksagon (rajah.4). Corak geometri berdasarkan konsep ini akan dibahagikan sekeliling bulatan menjadi dua belas bahagian yang sama. Unit mengulang rekaan keseluruhannya boleh menjadi salah satu lukisan segi enam. Hasil mengulangi corak-corak itu, dari bentuk segitiga sama sisi, segi empat sama, segi enam, oktagon, dodekagon, dan bintang-bintang maka terhasil suatu bentuk yang menciptakan visual khas yang harmoni dalam rekaan yang digambarkan dalam bahagian ini.














Rajah.4











Tuesday, February 14, 2012

KOLEKSI LUKISAN.


Size frame 35 inci x 44 inci
Non Reflect Glass.






Size frame 35 inci x 44 inci
Non Glass with Frame.


Size Frame 36 inci x 46 inci.
Non Reflect Glass.


Size Frame 36 inci x 46 inci.
Non Reflect Glass.

Size Frame 36 inci x 46 inci.
Non Reflect Glass.



Size frame 35 inci x 44 inci
Non Reflect Glass.


Size frame 35 inci x 44 inci
Non Reflect Glass.


Size frame 35 inci x 44 inci
Non Reflect Glass.


Size frame 35 inci x 44 inci
Non Reflect Glass.


Size frame 35 inci x 44 inci
Non Reflect Glass.


Size frame 35 inci x 44 inci
Non Reflect Glass.


Size frame 35 inci x 44 inci
Non Reflect Glass.




Size frame 35 inci x 44 inci
Non Reflect Glass.





Size frame 35 inci x 44 inci
Non Reflect Glass.



Wednesday, November 9, 2011

DRAWING WRINKLES AND LINE OF AGES.

                                                                   SELF PORTRAIT



 Nowadays life was low and cool but always full of blessing.Even without much wealth....I feel good enough,healthy enough,happy enough and full of joy. Today is a lazy day, not much thing to do in my shop so I just sat down and started to look into a small broken mirror on  my desk.A face with the sign of aging .I realized that I am getting old and can't hardly  see clearly all those  wrinkles without squinting my eye.I feel like I should document this moment so I took a pen and start to scratch on the a4 paper in front of me.

 Starting with the small eye,it looks bigger though because of the lens, bigger nose,bigger ears,overall head with less hair,collecting all those clear wrinkles near the nose under the eyes....within 45 minutes...
 a self portrait of me.



Monday, September 12, 2011

CORETAN KISAH KASIH AYAH PADA BONDA HALIJAH.


Di pagi hari yang suram dlm bulan November 1993.....

Hari pulangnya ibunda Halijah bt Md Dali ke Rahmatullah, setelah sekian lama mengharungi sakit kanser. Ibunda tersayang yang telah memelihara aku dan adikku semenjak aku berusia 9 tahun hinggalah dewasa.Pada paginya, jenazah Ibu selamat dikebumikan berdekatan dengan kubur arwah abangku, Munshi bin Abdullah.

Petang...di ruang tamu....

Hari dah beransur senja, Ayah terbaring disofa rotan, keletihan akibat sehari suntuk melayan tamu.Aku yang duduk paling hampir dengan Ayah hanya memerhati keadaan Ayah.Ayah kelihatan sugul.Lewat senja muncul lagi tetamu memberi salam, Ayah berpaling menjawab salam dan terus bersimpuh menggagahi senyum sambil melayan tamu. Dalam berbual Ayah berpaling ke dapur....seperti mencari sesuatu, kedua kalinya dia berpaling dipanggilnya "Jah! Jahh!!ada orang mai nii...buatla kopi." Sayunya aku.....mengetap bibir menahan  airmata.Aku separuh berbisik....sambil kusentuh tangannya"Ayahh...mak kan dah tak dakk...."Ayah tersipu sambil tersenyum "Laa...ayah lupa laa!!".




Dalam hati....

Kasih Ibu Halijah masih panas berbunga,tak terasa hilang disisi Ayah.Kasih seorang isteri yang solehah akan sentiasa dikenang suami.Bagai rusuk yang patah, sakitnya pasti hilang dan sembuh jua.Ibu Halijah orangnya penyabar dan selalu ketawa membalas kerenah Ayah.Tentunya Ayah sering merindui hilai tawa ibu Halijah.Lagenda hidup Ayah sudah 3 kali dalam hidup Ayah bercerai mati dengan isteri tersayang.Sebak sangat waktu itu memikirkan hari hari yg mendatang pasti tak seindah lagi waktu bersama orang yang kupanggil emak...

Dan kini.....

Ayah juga telah kembali ke Rahmatullah.....diusia gemilang 82 tahun.Namun bicara makna kasih dari Ayah diakhir akhir usianya akan sentiasa terpahat di hati dan terngiang-ngiang di telinga. Pada Ayah, kasih pada seseorang bukanlah untuk dibanding-bangdingkan.Hanya hati kita saja yang mengetahuinya.Kasih dan sayang ini ada banyak sangat dan ianya hanyalah untuk diberi....kalau orang sayang kita,kita seribu kali lagi sayang...kalau orang dah tak suka nak buat apa!....namun aku juga sedar dari bicara Ayah Ibu Halijah adalah seorang kekasih yg paling disanjung.....

Saturday, May 14, 2011

A PHOTO IN MY WALLET.

                                                   SWEET LITTLE SARAH AND OMAR.            
                                                   MY SWEET ARGENTINA.....


Had been keeping this photo for more  than 10 years in my wallet.The wallet actually had changed twice but the photo keep on staying inside the new wallet.At that time my little girl, Sarah was only 2 years old and my little boy, Omar was only 6 years old.

The story goes like this....in September 1999, my wife,my kids and I went back to Mexico for a vacation.It was supposed to be a two week vacation but  my wife decided to stay longer and I understand since she will need more time to be with her  parent.After all it had been 7 years since I had married to her and brought her back to Malaysia so it is consider appropriate and agreeable that I let her stay as long as she wants.

After two weeks I came back alone and continue working.The first few weeks was fine as I continue to be very busy into my job...but then little by little I started to miss them especially my kids.My longing for them make me call them almost every night even just for a few minutes.Imagine a trunk call from Malaysia to Mexico every night.At the end of the month the bill came knocking at RM 500!!! I've decided that I must call them once in 5 days.

The longing start to take its toll on me,I started to feel sorrow and very lonely.Every night I just staring at this photo in my wallet and tears start dropping....Oh God!I'm crying and I miss them very much.I want to hug them,play with them and here them laughing.Deep inside I am very worried that my wife will not be coming back!!even though she had promised that she'll be back.I love her very much so I need to persevere and stay calm.....alone at night...!!                        

Somewhere in Feb 2000, I suddenly collapsed at work and was rushed to hospitals unconscious.They made me slept in the emergency room almost the whole day.At 6.00 p.m they wake me up and I was asked to go home.The doctor's diagnosed was..... too much stress,over worked and low blood pressure.The very same night my wife give me a call and started to asked if I'm okay or not? I lied to her saying that I'm fine and busy.To my surprised, she said that she know that I lied because her 'godmother' said that I was very sick and cried every night. Hey!!??they too had some kind of mumbo jumbo???

Only by March 2000, my wife started to say that she miss me very much and wanted to come home.The very next day I sold my Toyota Van.Then bought a ticket and few days later arrived in Mexico with a mission to bring them all back for good.  ....And that was the longest six month that I ever felt in my whole life.......!
......but Mexico....we'll be back cause........ I left half of my heart in Mexico.Hasta la vista!!

Monday, March 14, 2011

PASSING THROUGH THE HIGH SEA.


This picture were taken probably in late 1989 when I first got to know her.For her this is just a friendly picture but for me  it seem like I had captured a cardiac arrest moment every time I see this picture.I wrote about our first encounter in my old post few years back.The very first time I saw her from a window and the only second day I just arrived on Mexican land........the deja vu feeling that I had known her somewhere or somehow.



In 1994 after two years of marriage,expecting our first born baby.The feeling still fresh and vivid.I had to work out station for one week staying at a Putra World Hotel in Kuala Lumpur.I definitely cannot leave her alone for one week so I brought her along.......that is a one very happy face!


1998 with our second child on the way......but where is my boy???




After 17 years of marriage with lesser hair,I still consider marriage is just like jumping on a rubber boat heading straight to Niagara Falls....on a good lucky day you might still survive.....I still manoeuvre hard just like the very beginning .....this is a white water rafting.....!!!la vida loca!


This is 19 years of marriage!! The nagging is still the same but my ears are getting bigger and fluffy.Even if I had a very deepest love for her doesn't mean that there is no struggle at all of controlling oneself from making a fool mistake.I am still learning as always. Why not let your woman be the person in charge or let her be the chief of staff so long as you had your hand on the wheel. Bon Voyage!!!

Friday, March 4, 2011

Bunga Mangga Tumbuh di Dahan.

Aku memang obses dengan pokok mangga depan rumah aku nii....terutamanya bila ia mula berbunga..mulalah aku sapu sampah,buang daun kering dan buang segala rumput yang tumbuh dibawahnya.Paling syok bila bubuh baja dan berharap buahnya akan lebat dan besar sebesarnya.

Kali ini ia berbunga selepas habis musim hujan dan tiba musim yang dikira panas sangat.Yang hairannya ialah tiba-tiba saja terperasan yang pokok Mangga nii berbunga lebat sangat.Kali ini seluruh pokok ditumbuhi bunga dan sampai didahan pun tumbuh bunga.Biasanya kat hujung ranting saja tapi inilah pertama kali tengok bunga tumbuh di dahan.Daun tak ada tapi terus saja tumbuh bunga.Harap-harap akan jadi buah, membesar dan masak ranum.

Ya Allah Ya Tuhanku, sekiranya ini adalah rezeki keluargaku dari bumimu,Alhamdulillah aku amat bersyukur atas kurniamu.

Thursday, October 21, 2010

Livin' La Vida in A Facebook.

                                                          Sarah,Norah,Me and Omar.

Well I guess I got one thing to say that  nowadays,I am very well occupied with something else...kind
of a new interest....a new way of life!! I guess...may be we all knew about....a book with many faces.

Facebook!!!yeap!!Facebook seems to take over my free time from my blog the Blogger.Not just my free time but all my family's free time.All four of us had our own Facebook.....just imagine how many time was spend in front of computers.Just like cell phones which seems to be part of our live nowadays,FB too seems to take over the cell phones phenomena and now reign supreme!

The good part is all of us now are well connected with our friends from the past.Our childhood friends suddenly appeared in front of us...in FB I mean...the feeling was joyous..to see our long lost friend with all
the sign of ages.Getting bald,getting fat,geting sick,getting happy with all those marks of ages.Even brothers and sisters are much closer nowadays thanks to FB.We are now globally very well connected.

The bad part is I just afraid that my family and I will get addicted with this new craze but for now it is still under control.Definitely all of you readers have the same experience regarding FB.I believe it had conquered the whole world in such a short time even the founder now considered the fastest young man to become a  billionaire including all his partners.What a phenomena!

What else will come into our future we will never know...